Hvordan ville handleturen blitt visst du ikke møter et eneste vennlig smil?

I mitt forrige innlegg nevnte jeg at mennesker over hele verden er bekymret for å miste arbeidsplassene sine til kunstig intelligens. I Norge er det nær 300 000 arbeidsplasser i varehandelen. Varehandel er et av de arbeidsområdene i verden som har vært truet av kunstig intelligens og den raske utviklingen. I tillegg til varehandel, er det også flere andre yrker som kanskje vil forsvinne- eller i alle fall bli endret ved denne utviklingen. I dette innlegget skal jeg gå nærmere inn på nettopp dette temaet og de sosiale konsekvensene kunstig intelligens kan ha for norsk varehandel. 

Amazon, et av verdens mest verdifulle selskap, har allerede begynt å åpne sine egne helteknologiske butikker. Konseptet er kalt «Amazon Go» og er en butikk fylt med ferdigretter til frokost, lunsj og middag. I disse butikkene får du tak i alt fra frukt og grønt, til sandwich og kaffe. Det som gjør at Amazons konsept skiller seg fra andre cafeer, er at det i prinsippet ikke er ansatte på jobb. Alt fra bestilling, plukking og betaling skjer via Amazons egen mobil app som ved hjelp av sensorer og kameraer overalt i butikken- vet akkurat hva du har tatt med deg. I tillegg til «Amazon Go», har Amazon nå også åpnet «Amazon Go Grocery» – som er tilsvarende «Amazon Go», men med et normalt utvalg av dagligvarer, i stedet for bare ferdigretter. Disse to konseptene har fortsatt ikke blitt åpnet i andre land enn i USA. Likevel, er det kanskje allerede nå vi burde begynne å bekymre oss for alle nordmenn som er ansatt i norsk varehandel. Lurer du på hvorfor? 

Jo, for Amazon har nå blitt lansert i Sverige. 

Bilde av Sagar Soneji fra Pexels
Hva med Norge?

Hva som skjer i hjemlandet vårt underveis i den raske utviklingen av kunstig intelligens er veldig vanskelig å si. Dette spørsmålet, er det ingen som har et konkret svar på. Likevel, vet vi at kunstig intelligens kommer med flere sosiale konsekvenser. Mange nåværende jobber vil bli maskindrevne – og det er svært lite vi kan gjøre med det. Dersom vi tar utgangspunkt i varehandelen, og nærmere bestemt dagligvarebransjen, har det allerede blitt tatt i bruk selvutsjekks maskiner i mange butikker rundt om i landet. For meg, viser dette at utviklingen av teknologi ikke står stille – heller ikke her i Norge. Allerede er behovet mindre for å ha ansatte plassert i kassene i de dagligvarebutikkene som nå har fått disse maskinene. 

Personlig, tror jeg dagligvare er en av de bransjene som først kommer til å bli påvirket i forhold til erstatning av personal mot maskiner og annet som styres av kunstig intelligens. Likevel, vil det være realistisk å si at når dagligvarebransjen blir noe styrt av kunstig intelligens- vil det fortsatt, en god stund, være behov for å ha ansatte i butikkene for å forsikre seg om at systemene gjør riktig. 

Selv om Amazon ikke har kommet over Norges grenser enda- Er det trolig ikke lenge til dette vil skje. Når Amazon kommer til Norge, vil de få makt over store deler av forbrukerne i Norge. Amazon selger et bredt utvalg av varer, til relativt lave priser. I tillegg, tilbyr de også rask levering til sine kunder. Dette gjør at så fort Amazon blir opprettet i Norge, vil mange aktører innenfor ulike markedssegmenter få tøff konkurranse herfra. Antageligvis kommer enkelte bedrifter til å ta opp kampen mot Amazon, og gi sitt alt- men på bakgrunn av dette, vil det likevel være tøft. Ettersom dette ville vært en svært tøff periode for ulike aktører, både nettbutikker og fysiske butikker- hadde det vært gull verdt for disse bedriftene dersom de kunne benyttet seg av kunstig intelligens til å konkurrere mot et av verdens mektigste selskaper. 

Amazon alene vil antageligvis ikke være nok til å utrydde de norske arbeidsplassene innenfor varehandel. Selv om selskapet har rask utvikling av kunstig intelligens, og utnytter denne til det fulleste, vil fysisk varehandel alltid ha en fordel. Fysisk varehandel har en fordel, som verken E-varehandel eller kunstig intelligens kan ta fra dem. De har mennesker med ekte vilje til å ville hjelpe deg som kunde når du kommer inn i butikken. De ansatte har vilje til å finne produkter som dekker akkurat dine behov og ønsker. Selv om både E-varehandel, kunstig intelligens og Amazon kan dekke dine behov, er det fortsatt noe spesielt med å komme inn i en butikk og bli ønsket velkommen med et smil fra et ekte medmenneske. For hvordan ville egentlig opplevelsen vært, dersom du gjennomfører en hel handletur uten å møte et eneste vennlig smil på veien? 

Referanser:

https://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=16008589011

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *