Hvilke sosiale kanaler burde din bedrift satse på?

I løpet av dagen scroller vi igjennom bilder, videoer og tekster delt og skrevet av våre venner og bekjente. Mellom alle disse innleggene dukker det stadig opp flere og flere annonser fra ulike bedrifter som ofte er tilpasset deg og dine preferanser. Det er vanskelig for bedrifter i dag og utebli fra sosiale medier. Ja, mange tjener faktisk store summer på å markedsføre seg i disse kanalene- om du så driver en lokal butikk eller en suksessfull nettbutikk. I dette blogginnlegget skal jeg gå nærmere inn på hvordan du som en liten bedrift kan markedsføre deg for å treffe nettopp din målgruppe. Jeg tar for meg fire ulike sosiale medier i dette innlegget, som i dag er de mediene som er mest brukt av Norges befolkning. 

Facebook

Facebook er en plattform de aller fleste av oss kjenner godt til. Den har hatt godt fotfeste i Norge i flere år- og ifølge undersøkelser bruker åtte av ti personer Facebook daglig i Norge (snl.no). Dette betyr med andre ord at du har gode muligheter til å nå ut til målgruppen din på dette mediet- uansett hvem målgruppen din måtte være. Tidligere brukte lokale bedrifter aviser for å markedsføre seg. Ved å bruke midlene du ville brukt på en annonse i den lokale aviser på Facebook istedenfor- vil du ha mulighet til å tilpasse hvem annonsen din dukker opp for, i tillegg til mulighetene for å nå ut til et mye bredere publikum. Facebook er i hovedsak en rimelig annonseplattform- visst vi regner med mulighetene du har til å nå ut til svært mange. 

På Facebook, så vel som de andre plattformene jeg kommer tilbake til i dette innlegget- vil det også være lønnsomt for deg med en lokal bedrift at vennene dine- og dine eksisterende kunder liker og deler innleggene dine. Dette er kostnadsfritt og kan føre til at dine innlegg når ut til mange potensielle kunder. 

Bilde av energepic.com fra Pexels

Instagram

Instagram er en plattform som eies av Facebook. Dermed er kostnadsbildet på denne plattformen svært lik Facebooks kostnader. Personlig anser jeg Instagram til å være en plattform som når ut til den yngre målgruppen. Etter å selv ha drevet en lokal bedrift i seks år- har jeg erfart at innleggene på Facebook og Instagram burde tilpasses noe etter hvem du ønsker å nå ut til. Som nevnt tidligere, vil du på Facebook nå ut til de aller fleste, men i forhold til Instagram når du i større grad ut til den noe yngre generasjonen. Derfor vil det være lurt å dele innlegg som appellerer mer til den yngre generasjonen på Instagram, og ikke nødvendigvis dele innlegg som appellerer i større grad til den eldre generasjonen her. Derimot vil det gå fint å dele innlegg som er tilpasset den yngre generasjonen også på Facebook. 

Snapchat

Annonsering på Snapchat er et forholdsvis nytt fenomen. Selv om annonsering på denne plattformen har vært i bruk gjennom hele Snapchats karriere i Norge- er det kun de siste årene dette har blitt populært. Dette er en plattform som brukes mest av den yngre generasjonen, og jeg anbefaler å i hovedsak unngå dette dersom denne generasjonen ikke er den du ønsker å nå ut til. Dersom man ikke får annonser hvor forbrukeren er nødt til å vente noen sekunder før han/hun trykker seg videre- er det også en stor risiko for at annonsene dine forsvinner blant alt annet de ser på på appen. 

Tik Tok

Tik Tok er en app som har blitt svært populært blant unge den siste tiden. Etter en undersøkelse gjort av Ipsos under første kvartal 2021, har antall brukere av Tik Tok over 18 år i Norge økt med 4% siden forrige måling. Dette indikerer at appen er i stadig økning. Det finnes suksesshistorier med bedrifter som har benyttet seg av Tik Tok for å markedsføre seg. På denne appen kan man opprette en bruker med navnet til din bedrift, og legge ut korte videosnutter hvor produktene eller tjenestene vises frem. Uavhengig av om du selger klær, interiør eller andre ting kan dette være en fin måte å nå ut til et bredt publikum. Denne appen kan være spesielt nyttig å benytte seg av dersom man også har nettbutikk. Da kan man linke direkte til produktene sine under videoene man legger ut. Jeg anbefaler likevel ikke å bruke penger på annonser på denne appen dersom man er en liten og lokal bedrift. Også her er det en risiko for at annonsene dine forsvinner blant alle andre videoene- dersom du ikke får til å lage noe helt unikt og noe som stjeler interessen i løpet av få sekunder.

Referanser:

https://snl.no/Facebook

https://www.tormodsperstad.no/oppdatert-sosiale-medier-statistikk-norge/

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *